Gyalogtúra - Fóti-Somlyó tanösvény és a Veresegyházi tavak

Esemény helyszíne:
Nyugati pályaudvar melletti autós parkoló
Esemény leírása:
Autóval Fót központja felől közeltjük meg a fővárostól alig 25 km-re, a Gödöllői-dombságban található Fóti-Somlyó tanösvényt. Túránk első első állomása a 288 méter magas fóti Somlyó-hegy tulajdonképpen csak az elnevezésében hegy,így könnyen járható, lankás, csak elvétve egy-egy rövid emelkedőt tartalmazó ösvényeken haladhatunk, gyönyörű természeti környezetben. Közben lehet találkozni lovasokkal, hegyi bicajosokkal, és hétvégén akár még kirándulókkal is. A táv egy kb. 4 km-s kis körút, minimális, mindössze 116 méter szintemelkedéssel, ám ehhez képest igazán pazar kilátást kínál. A tanösvényt lepkés táblák jelzik, az itt éldegélő fóti boglárkalepkére utalva. A tanösvény kiindulópontja a Fáy présház melletti autós parkoló. A présház mögötti színpad felé, balra kell elindulnunk. Itt vár ránk a tanösvény legkomolyabb emelkedője, amely után roppant kellemes úton haladhatunk. A tanösvényen haladva rendkívül jó kilátás nyílik a környező dombokra és látványosságokra, melyek tiszta időben nagyszerű látványt nyújtanak, el lehetett látni a mogyoródi Gyertyánosig és Szada irányában a Margitáig. Aki eredményesen teljesíti a tanösvény állomásait és az olykor nehezen követhető jelzések ellenére a megfelelő ösvényen halad, a 10-es pontnál végül eljuthat az itt található legöregebb és legvastagabb törzsű fához, egy molyhos tölgy matuzsálemhez. A tanösvény hivatalos útvonala nem érinti a kilátópontot, pedig ez egy olyan szép kilátást garantáló hely, amit vétek nem felkeresni. Innen jól látható Fót, Dunakeszi, Budapest, valamint a Budai-hegység és a Pilis vonulatai. Két pad biztosítja, hogy itt megpihenve gyönyörködjünk a látnivalókban. Végül a házak mentén, majd a présház felé vezető enyhe emelkedőn érjük el a kiinduló- és végpontot, ahol az autóink várnak. Innen autókkal átgurulunk a k. 5 km-re található versegyházi tavakhoz. Könnyű, rövid, már-már egyszerű sétának is nevezhető kirándulás vár itt ránk: Napfényes tópart, patakocska, a háttérben nádas és fenyves. Tanösvény, számtalan megfigyelhető állattal, növénnyel. Gondozott környezet, kiépített tüzrakóhelyek, esőbeálló, asztalok egyszóval Idilli környezet, A négy tóból álló veresegyházi tórendszer egyik gyöngyszeménél, a Pamut-tónál járunk, amelynek körbejárásához elegendő egy-két óra is. Ha balról kerüljük meg a tavat, az első, amivel szembetalálkozunk, egy betonból épült gát. Ha ezen áthaladtunk, az egyetlen “csúnya részt” már le is tudtuk. Követve a tópartot, jobbra térünk és máris a víz mellett találjuk magunkat, ahol kényelmes ösvényen haladhatunk, miközben balról egy fenyves, jobbról a csillogó víztükör szegélyezi az utunkat. Az ösvény idővel felvezet a fenyvesbe, ahol a fák árnyékában folytatjuk az utunkat.Az út a fenyvesből csakhamar kivezet egy szélesebb útra, majd áthalad a Sződrákosi-patak felett. Balra fordulva immár a tó másik oldalán haladunk visszafelé, néhány lépés és elérünk egy viszonylag jól felszerelt játszóteret.Ha a játszótér mögött betérünk a fák közé, lejutunk a patakhoz, mely fölött az előbb áthaladtunk. Itt is található egy asztalka padokkal. Ha kicsit többet is sétálnánk, átruccanhatunk a karnyújtásnyira fekvő másik három tóhoz, azokat is megkerülve már egy kiadós sétát is magunkénak tudhatunk. Végül azokkal, akik még ennél is több programra vágynak, ellátogathatunk a medve otthonba, hogy a mackók társaságában zárjuk a napot.