Simplicissimus Kamaraegyüttes barokk zenei koncertje korhű hangszereken

Nyomtatóbarát változatSend by email
A Simplicissimus kamaraegyüttes koncertje

Műsoron: Muffat: Armonico tributo (1682)
D-dúr szonáta; g-moll szonáta; A-dúr szonáta; e-moll szonáta; G-dúr szonáta
Fellépők: Németh Zsombor, Vizeli Máté – hegedű, Farkas Eszter, Kabdebó Noémi – brácsa
Nagy Réka – cselló, Harmath Dénes – csembaló

A Simplicissimus együttes hiszi, hogy a február végi koncertjükön megszólaltatásra kerülő szonátasorozat bizonyíték lesz egy tévesen a történelem süllyesztőjébe került "méltatlanul elfeledett" szerző munkásságának jelentőségére.Georg Muffat (1653-1704) nevének ugyanis nem a "futottak még" kategóriában, hanem az első sorokban kellene lennie: valójában ő volt az első valódi "kozmopolita" zeneszerző, aki – mint ahogyan egyik művének előszavában írja – életét és munkásságát arra tette fel, hogy saját kora különböző zenei irányvonalait egyesítse. Muffat életét tekintve is világpolgár volt: Franciaországban, a savoyai hercegségben született skót felmenőkkel rendelkező szülőktől, majd Párizsban magától Jean-Baptiste Lullytől sajátította el a francia zenei stílus fortélyait. Később Ingolstadtban tanult jogot, majd Bécsben próbált letelepedni, sikertelenül. Így Prága érintésével Salzburg felé vette az irányt, ahol tíz évig tevékenykedett mint a hercegérsek orgonistája. Ezen időszak alatt egy itáliai tanulmányúton is részt vett, ahol Bernardo Pasquinivel, Girolamo Frescobaldival és magával Arcangelo Corellivel is közeli kapcsolatba került. Salzburgi évei után haláláig Passauban volt karmester.

A koncerten felcsendülő Armonico tributo sorozat Muffat salzburgi visszaérkezését követően jelent meg, bár a szonáták egy részét még biztosan római tartózkodása alatt írta. Felfedezhető benne természetesen a korábbi példakép, Lully hatása is, ám a sorozatot legfőképpen a Corellinél tanult, az olasz mester szonátáiban és concertóiban meglévő technikai fogások jellemzik. A szonáták érdekessége, hogy a szerző előszava szerint eljátszhatók trióként, négy szólamban, öt szólamban és concerto grossóként egyaránt. Jelen hangverseny, amelynek során először szólal meg a teljes sorozat Budapesten, az ötszólamú előadásmódot fogja követni.

Időpont: 
2015 feb 26 - 19:00
Helyszín: 

Óbudai Társaskör

III. Kiskorona u. 7.
Bp. 1037
Jegyár: 
1 400 Ft